Via VIDAL FARRENY Paret de les Bagasses

/, Ressenyes Catalonia/Via VIDAL FARRENY Paret de les Bagasses

Via VIDAL FARRENY Paret de les Bagasses

VIA VIDAL FARRENY PARET DE LES BAGASSES

La via Vidal Farreny a la Paret de les Bagasses, és una de les vies més famoses de la paret de les bagasses (Terradets – La Noguera). Una via plena de fissures, diedres i passos de caire alpí més que bonica i fanàtica. 565 metres per saciar la nostra gana de roca i clàssica. Va ser la tercera via d’escalada que es va obrir a la paret de les Bagasses. Per això, us recomanem que feu una  FORMACIÓ  adequada a les característiques d’aquests tipus de  vies semi equipades i amb pasos dESCALADA artificial.

FITXA TÈCNICA de la Via VIDAL FARRENY a la Paret de les Bagasses

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

NOM: Vidal Farreny

LOCALITZACIÓ: Terradets – Paret de les Bagasses

RECORREGUT: 565 metres

DIFICULTAT: 6a/Ae OBLIGADA V+/Ae

COMPROMÍS: Mitjà

EXPOSICIÓ: Mitjà

MATERIAL: 14 cintes exprés, joc de tascons i friends (semàfor allien i camalots fins al 2), cordino per savines i ponts de roca, un estrep i un Fify. Dos cordes de 60 m.

EQUIPADA: Via semi-equipada amb pitons i algun parabolt. Reunions de parabolts i una amb pitons

CARA / ORIENTACIÓ: Sud

VALORACIÓ: ****

APROXIMACIÓ

Des del Pàrquing de les Fonts de les Bagasses prendrem un sender que ens enviarà direcció a la gran paret, la qual escalarem.

Una vegada ens topem amb un pont romà que creua el riu. Agafarem un petit sender direcció a la dreta. Ascendirem cap amunt fins trobar un túnel per on passa el tren. Just a l’altre extrem del túnel, ascendirem a la part superior del mateix i prosseguirem per un camí en tendència a l’esquerra. Fins trobar-nos amb una esplanada on podrem observar un cartell amb la regulació de nidificació d’aus. Just aquí comença la via.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures            Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures     

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures            Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures      Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

LLARGS DE LA VIA VIDAL FARRENY A LA PARET DE LES BAGASSES

LLARG 1 (100 metres) III/II

 La via VIDAL FARRENY – Paret de les Bagasses té un inici molt senzill i assequible. En aquest tram inicial, el qual es gradua de II-III i el qual és bastant perdedor ja que surt en una zona molt boscosa plena de savines i altres tipus de rostolls, encara així només s’ha de seguir fins arribar a la zona que guanya verticalitat i allà ja trobarem la primera instal·lació. Tot i així no perd el seu encant. La via es pot fer en ensamble fins a trobar la primera reunió amb parabolt i anella molt bona. En cas que no es volgués fer en ensamble hi ha múltiples savines per a ancorar-se.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures   

LLARG 2 (35 metres) V

El segon llarg és bàsicament progressió per fissura, la qual ens deixarà auto-assegurar-nos amb friends i algun tascó. Una vegada superada les fissures farem un pas d’adherència però senzill que ens guiarà a la següent reunió.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures       Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

LLARG 3 (25/30 metres) IV+

Llarg que escalarem per una fissura ben marcada, però que perd presència, ja que  ens envia a una placa que ens guia a la següent instal·lació.

Ens trobarem algun pitó i parabolt per protegir. Però bàsicament l’equipament s’haurà de posar a base de tascons i friends.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures      Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

LLARG 4 (30 metres) 6a/Ae

En aquest llarg haurem de fer un petit flanqueig auto-protegin-nos amb savines i algun pont de roca que hi ha. Fins arribar a una placa amb un inici molt polit. A uns 4 metres de la vertical trobarem u parabolt i desde allà podrem fer el 6a o Ae. De totes maneres arribar al primer parabolt ens serà bastant complicat tot i encadenar 6a amb solvència. Per tant es recomana portar Friends per poder moltar el strep en la presa inicial i poder arribar al primer parabolt per superar l’entrada d’aquest pas. A partir d’aquesta entrada, la via es deixarà fer. Per tant només hem de tenir present portar l’strep i un friend a enclastar al primer canto de la placa.

LLARG 5 (35 metres) V

Un llarg molt bonic i atlètic el qual haurem de protegir per poder progressar més tranquil·lament i segurs. La roca d’aquest llarg és molt descompost. Per tant haurem d’anar amb cura per tal de no posar en risc al nostre company de cordada.

El llarg començarà per pas aeri amb molt bon canto, i que ens guiarà a una fissura que en conduirà a una placa que am tendència a l’esquerra ens guiarà a la següent reunió. En aquest cas 3 pitons, i amb una molt bona recepció. Ens trobarem algun que altre pitó i clau, tot i que trobar-los serà un xic complicat.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures 

LLARG 6 (30 metres ) IV/V

Aquest llarg és un retorn a la calma dels anteriors. Ascendirem fins a un esperó que superarem, ens portarà a una placa que amb tendència a la dreta ens porta a una fissura. Prosseguirem per ella fins sortir-ne i que amb tendència a l’esquerra i per bona placa ens portarà al següent punt de reunió. Protegirem els passos i trobarem algun ancoratge no fiable que altre.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures     Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

LLARG 7 (30/35 metres) Ae i V

Inici amb tendència dreta i un pas de bona col·locació per enfilar a fer el pas d’artificial equipat. En aquest tros haurem de fer ús dels estreps, fify i cap ancoratge. És una seqüència de parabolt a parabolt fins arribar a un clau xafat a la dreta poc visible, del qual ens enfilarem i podrem anar al següent ancoratge. Està molt be protegit. I a partir de la sortida de la panxa tornem a protegir nosaltres el llarg, amb passos tècnics i tendència a l’esquerra fins enfilar-nos a la següent reunió.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

 

 

 

 

 

LLARG 8 (25/30 metres) V+ molt més assequible

Per a nosaltres un dels llargs més bonics juntament amb l’últim. Molt ben protegit amb algun parabolt, spits i claus alhora que nosaltres posarem algun cacharrillo més.

Ascendirem un mur amb molt bon canto fins trobar-nos unes fissures i diedres molt bonics i fàcils de progressar. Fins arribar a una reunió en una savina molt grossa i evident. Zona on s’ajunten totes les vies de la paret. La gran Feixa.

LLARG 9 (25 metres) V

Ens enfilarem per la savina on hem muntat la reunió i auto-protegirem el llarg com puguem. Hi ha una zona amb unes herbes que ens salvarà el factor de caiguda 2. Acte seguit seguirem per una placa de senzilla progressió amb tendència a l’esquerra i bastant rostollera fins arribar a la reunió de fàcil accés. Just en una feixa.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures  

LLARG 10 (80 metres ) III

Aquest llarg enfilarà l’última feixa. Es pot desenvolupar a l’ensamble ja que és molt senzilla o es pot fraccionar en 2 llargs de 40 metres. On podrem protegir a base de ponts de roca i savinerus. La progressió seguirà a mà dreta del diedre que divideix les dues grans parets i cada vegada es va desplaçant cap a la dreta després de superar una esquerda/fissura molt clara. La reunió es troba passats uns metres i darrere d’una zona arbustiva.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

LLARG 11 (25/30 metres) IV+

Llarg molt senzill però amb roca molt descomposta i difícil de protegir. Mirar-s’ho bé i amb cura. Tot i així és senzilla de superar fins arribar a una reunió molt bona i amb un parabolt a mà dreta. Anar amb compte de no passar-se la reunió. Per tant caldrà agafar com a referència un parabolt just abans d’un diedre amb una fissura enmig.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

LLARG 12 (35 metres) V+ Ens trobem un escurçó i hem de variar l’entrada del llarg, just trepant per sobre de la reunió.

El llarg més bonic de la via sense cap mena de dubte. Amb canto gegant i vistes espectaculars. L’única qüestió és seguir la línia lògica de la via. Per tant, hem de desviar-nos a l’esquerra per un esperó i no cap a la dreta que ens porta a un lloc amb més bona presa però que més amunt es torna més negrós i de molt complicada progressió. Per tant estar atents a quan ens desviem a esquerra per agafar l’esperó. Una vegada superat, seguim per la placa amb tendència a la dreta fins arribar a la dreta del sostre, amb una savina que uns metres mes endavant trobarem l’última reunió (Dos parabolts) i el cim de la PARET DE LES BAGASSES!!!

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

RETORN

Una vegada fem cim de la via VIDAL FARRENY – Paret de les Bagasses, recollim tot el material i agafem un petit sender prou evident que surt en direcció Oest. Sempre deixant a mà dreta el gran penya-segat de la Paret de Les Bagasses. Prosseguint aquest camí, marcat amb alguna fita. Arribarem a uns passos equipats amb cadenes (molt malament connectades…) fins arribar a un camí ja més marcat.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures     Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures      Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

Seguint aquest camí que va en baixada i tendència oest, arribarem a una capçalera d’una reunió per la qual rapelarem. Aquesta reunió són dos parabolts amb cadena i una anella. Si tenim dues cordes de 60m podrem connectar els dos ràpels en un. En cas contrari hi ha dues instal·lacions per a rapelar.

Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures    Via Vidal Farreny paret de les Bagasses - Catalonia Adventures

Tant aviat acabem el ràpel, ja haurem descendit molt de tram. Així que seguirem per el camí que descendeix i el seguirem fins a enfilar-nos a un marge que dona a la carretera. Destreparem per unes cordes fixes i arribarem a peu de carretera. Des d’aquí ja només ens queden 5 minuts per la carretera fins tornar-nos a topar amb el pont romà i per conseqüent el pàrquing de les fonts de les Bagasses.

RESSENYES

VALORACIÓ  *****

Una via súper bonica i de caire alpí. Amb molts diedres i fissures ben fanàtiques. Per tant, és una via de 4 estrelles, la qual no decepcionarà mai. Tot i això, cal tenir clar que s’ha d’anar amb el material adequat, coneixements de progressió en artificial i un coneixement de com protegir vies semi-equipades.

PUNTS A FAVOR

  • Molt bonica
  • Poc transitada
  • Últim llarg preciós
  • Entorn immillorable
  • Bones instal·lacions

PUNTS EN CONTRA

  • Inici difícil de llegir
  • Parts molt rostollares
  • Algunes zones molt descompostes
  • Faltaria un parabolt més a la sortida del pas de Ae. Tot i que amb el clau es pot sortir perfectament

ET POT INTERESSAR MIRAR TAMBÉ

Escalada Catalonia Adventures